woensdag 18 augustus 2010

Mijn eerste dag in China

Ben goed aangekomen maar ben erg moe. Vanmorgen was de opening met mijn openingstoespraak daarna werden er duiven losgelaten. Er zijn geen andere nederlanders bij, ik ben de enige Hollander.

We moesten in een nette rij gaan staan op het toneel.  Ik moest op een witte stip gaan staan op nummer 13. Daarna moest ik mijn speech geven, die ingekort (lees gecensureerd) was. Na elke zin moest ik even wachten zodat het in het Chinees vertaald kon worden. Daarna werd er vuurwerk aangestoken, Chinezen houden van vuurwerk bij officiele openingsceremonies. Nou ik dacht dat ik in barrels werd geschoten, zo'n oorverdovend lawaai plotseling.  Alle kunstenaars kregen een prachtig bloemstukje opgespeld. Samen met de duiven werden er ook ballonnen opgelaten.

Daarna hebben we onze werkplek bekeken een knoert van een loods, waarin alle deelnemers hun project kunnen uitvoeren. Morgen krijg ik mijn twee helpers te zien. Mijn toegewezen tolk is een schattig meisje van 20 jaar, maar ze spreekt eigenlijk nauwelijks Engels, dus wel een beetje handen en voetenwerk. Ze is een studente in de kunst en niet speciaal in het Engels.

Met name voor mij gaat het heel erg spannend worden. Zelfs de mensen die hier eerder waren hadden echt met me te doen van wege de ingewikkeldheid van mijn ontwerp.
Om 7 uur is het ontbijt 8 uur in de bus, 3 kwartier rijden in de bus, het verkeer is een gekkenhuis. Constant getoeter iedereen rijdt door elkaar  je wordt er knettergek van. Ik snap niet dat er geen 20000 doden vallen op een dag. Het is ongelofelijk. Het stinkt hier constant naar uitlaatgassen. Maar de mensen hier zijn ontzettend aardig in ieder geval.

Er is een prachtig zwembad in het hotel op de tweede verdieping. Ik heb hier mijn voeten laten masseren werkelijk geweldig prettig en grondig. Daar kan zelfs Joop mijn voetenkneder in Lelystad nog een puntje aan zuigen.

Ik heb ook nog in het park Tai Chi gedaan samen met een Francaise. Hartstikke leuk.

Ik ga nu mijn tas inpakken voor morgen.
Tot later lieve lezers,
xxx Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten